Meetsysteem voor railconditie

Pijlsnel geluid, ruwheid en defecten van spoor meten met ARRoW

Het geluid van de rail vertelt veel over de conditie van de railinfra. Golfslijtage, een hoge of lage ruwheid en defecten aan rail of bevestiging komen tevoorschijn in het geluid van de interactie tussen wiel en rail en dat kan je meten. ARRoW werkt op basis van dat principe. Om snel en betrouwbaar de conditie van een groot stuk spoor in kaart brengen is ARRoW de perfecte oplossing.

ARRoW is een afkorting van 'Acoustic Rail Recording on Wheels' en bestaat uit een meetsysteem op de trein en analysesoftware. Het meetsysteem meet het geluid en trillingen dicht bij de wielen van de trein, samen met de positie en snelheid. Het gemeten geluid is niet constant maar fluctueert door de veranderende eigenschappen het spoor waarover de trein rijdt. Door het geluid te meten kunnen we dus de verandering van de typische eigenschappen van het spoor, zoals railruwheid of defecten, in kaart brengen. Die informatie kan dan gebruikt worden voor diverse toepassingen.

toepassingen

  • monitoring van het geslepen spoor als onderdeel van de geluidmaatregel railruwheidsbeheersing
  • vroegtijdig detecteren van golfslijtage
  • het vinden van testlocaties om geluidmetingen voor treinen te kunnen uitvoeren (volgens ISO 3095 en ISO 3381)
  • input leveren voor EU-geluidkartering
  • vroegtijdig detecteren van squats
  • aansturen van onderhoud op basis van de echte spoorconditie in plaats van periodiek onderhoud
  • identificeren van geluid 'hotspots' in steden en aktie ondernemen voordat omwonenden gaan klagen

eigenschappen

  • portabel: kan tijdelijk worden ingebouwd op bestaande voertuigen; een speciaal meetvoertuig is niet nodig
  • gebruiksvriendelijk: gebouwd met standaard componenten voor meetsysteem en intuitieve software voor analyses
  • autonoom: geen energievoorziening of postitie- of snelheidssignalen nodig van het voertuig
  • robuust: ingebuide redundantie maakt het bijna onmogelijk dat een meting mislukt
  • betrouwbaar: wordt al bijna 10 jaar succesvol ingezet voor opdrachten in Nederland en de EU
  • breed inzetbaar: kan worden ingezet voor lightrail, conventioneel materieel en hogesnelheidsmaterieel

wat krijgt je

  • Custom meetsysteem (data acquisitie hardware, meetcomputer, microfoons, versnellingsopnemers)
  • Analyse software: RailInspector

Daarnaast kunnen we optioneel nog de volgende aanvullende diensten leveren

  • Training in-house of on-the-job: gebruik van meetsysteem en Railnspector
  • Ontwerp, vervaardiging en installatie van de aanvullende hardware om ARRoW te gebruiken op een voertuig van de klant
  • Advies over gebruik van de meetdata voor eigen toepassing
  • Ontwikkelen van aanvullende maatwerk softwaremodules specifiek naar klantwens (bijv. aanvullende analyses, koppeling met GIS etc.)

Meer informatie over ARRoW en een paar toepasingsvoorbeelden zijn te vinden in de (Engelstalige) brochure.

Wordt gebruikt met

 

Werken aan een stiller tram- of treininterieur

 
De grillige wereld van geluid op de railsHet materieel van het spoorwegnet ontwikkelt zich....