's nachts aan het werk

Verschillende keren per jaar worden er ’s nachts metingen uitgevoerd. Zo ook bij de HSL, maar waarom ’s nachts en hoe gaat dat dan?

Waarom 's nachts meten?

’s Nachts rijden er minder treinen, het is makkelijker om een traject buiten dienst te (laten) stellen. De HSL is sowieso buiten dienst ’s nachts. Om veilig te kunnen meten is deze buiten dienst stelling wenselijk.

Voorbereiding

Wanneer we weten dat we ’s nachts moeten gaan meten houden we daar overdag al rekening mee. De één blijft ’s ochtends wat langer in bed liggen, de ander gaat juist vroeg in de avond nog even slapen. Overdag wordt de meting voorbereid, de bus geladen met de juiste apparatuur, tevens wordt erop gelet dat de juiste PBM- en toegangspassen aanwezig zijn. Ook kijken we welke toegangspoort het dichtst bij de meetlocatie staat.
Nog even naar huis om rustig aan te doen en te zorgen dat we uitgerust aan de meting kunnen beginnen. Om goed wakker te blijven worden de nodige cafeïne en versnaperingen meegenomen.
 
Met een vol geladen M+P-bus vertrekken we naar de plaats van bestemming.
Daar aangekomen verzamelen we bij de maintenance yard (werkplaats langs het spoor). Op deze plek staat de veiligheidsman klaar, er volgt korte instructie, de bijzonderheden worden uitgewisseld zoals eventueel andere werkzaamheden in de buurt van het werkgebied. Als er andere werkzaamheden zijn kan het voorkomen dat er nog anderen voorbij komen. Hierna gaan we met de auto via de openbare weg naar de meetlocatie, we stoppen bij de poort die het dichtstbij de eerste meetlocatie staat. Pas als de buiten dienst stelling ingaat mogen we binnen deze poort.

De meting

Nu kan het echte werk beginnen: Het spoor wordt gepoetst, meetapparatuur ingesteld en de meting wordt gestart. Op zicht wordt de rijspiegel gezocht (deze is beetje glanzend). Hierop wordt uitgelijnd en dit is het spoor dat wordt gemeten. Meestal meten we vijf locaties per nacht. (De buiten dienst stelling geldt van 1:00 – 5:00 uur).

Na afloop

Als we klaar zijn met meten controleren we of alles gemeten is (nummering, aantal bestanden, administratie), we ruimen op, laden alle spullen weer in de bus en rijden terug naar huis. We hebben afgesproken nooit alleen terug te rijden zodat we elkaar wakker kunnen houden (veiligheid!). De bus gaat mee naar huis en wordt de volgende dag terug naar kantoor gebracht en uitgeladen, scheelt toch weer wat slaap.
Eenmaal thuis moeten we eerst nog de data versturen via VPN maar dan kunnen we eindelijk het bed in en slapen. Als het maar één nacht is slapen we niet te lang en kunnen we de volgende dag thuis nog wat doen. Zijn het meerdere nachten dan wordt het slaapritme verlegd en slapen we wel tot in de middag.
 

Juli 2017

 
Actueel type:
Events
Events

M+P is jarig!

 
Dit jaar bestaat M+P 45 jaar en dat willen we vieren!
 
Actueel type:
Events
Events

M+P aanwezig op ICSV24 in Londen

 
Van 23 tot 27 juli vindt de 24e editie van het International Congress on Sound and Vibration plaats...
 
Actueel type:
Events
Events

Kennisdag Bouwfysica 2017

 
De Nederlands Vlaamse Bouwfysica Vereniging organiseert elke twee jaar een Kennisdag. Dit jaar vond...
 
Actueel type:
Blog
Blog

Nagalmtijd bepalen met geluidsmetingen

 
Maarten van der Niet: “Wij meten regelmatig in de praktijk (het veld) de nagalmtijd en andere...