Ronde Tafel Gesprek 'Gezonde Leeromgeving'

‘Het schoolgebouw is uit, de leeromgeving is in.’ Onder die noemer organiseerden VBI, Van den Berg Architecten en Duurzaam Gebouwd de Round Table ‘Gezonde leeromgeving’. Sara Vellenga-Persoon nam deel als expert binnenlucht kwaliteit.

In de vergaderzaal van reclamebureau Total Identity in Amsterdam zaten 10 personen voor deze Round Table. Voordat de discussie losbarstte, legde moderator Dick van Merwe van architectenbureau Van den Berg Architecten uit hoe de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bij de oprichting in 1948 naar gezondheid keek. “Een toestand van volledig fysiek, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere lichamelijke gebreken.” 

Daarna scheen hij zijn licht op de schoolgebouwen in Nederland. “Want hoe gezond is de leeromgeving van onze kinderen? 7% van de gebouwen beschikt over een energielabel en 75% daarvan heeft een label C of lager. En 80% voldoet niet aan de eisen van een gezond binnenklimaat, terwijl uit onderzoek is gebleken dat leerlingen en leraren gemiddeld 15% beter presteren als in de klas een comfortabel binnenklimaat heerst.” 

Vandaar dat de eerste stelling ook luidde: ‘Onderwijsbestuurders en diens adviseurs weten heel goed hoe je tot een gezonde leeromgeving kunt komen.’ “De kennis bij onderwijsinstellingen kan beter”, liet Sara Vellenga van adviesbureau M+P weten. “We komen vaak pas bij klachten in beeld. Dat is jammer, want zo brengen we altijd slecht nieuws.”

Het hele verslag is te lezen op de website van Duurzaam Gebouwd.

 

 

 

 

 

Juli 2016

 
Actueel type:
Blog
Blog

Het verzilveren van geluidruimte in aanbestedingen

 
In onze adviespraktijk merken we dat kennis over geluidmaatregelen steeds belangrijker wordt in...
 
Actueel type:
Nieuws
Nieuws

Luchtkwaliteit, kun je dat meten? Nieuwe NEN richtlijn voor bepalen effect maatregelen

 
Burgers en overheden willen graag weten hoe het staat met de luchtkwaliteit. Regelmatig is er de...