M+P is 40 jaar jong

Op 1 oktober 2012 was het 40 jaar geleden dat M+P het levenslicht zag. Vanuit een garage box in Amstelveen zijn we uitgegroeid tot een dynamisch bedrijf met een internationaal werkveld, 40 medewerkers en twee vestigingen. Wat al die jaren hetzelfde is gebleven, is de pioniersgeest en de gretigheid om oplossingen te vinden voor onze klanten. Bent u benieuwd hoe het de afgelopen 40 jaar met M+P is vergaan?

Een beknopt overzicht van onze geschiedenis is te vinden op de tijdbalk onder aan deze pagina.

Trouwens, speciaal ter ere van het 40-jarig bestaan hebben we onze website flink aangepakt. We hopen u, in deze nieuwe vorm, van betere en actuelere informatie te voorzien. Daarbij kijken we niet alleen naar M+P maar verruimen onze blik naar alles wat er zich op ons werkgebied afspeelt. We zijn wel benieuwd naar uw mening. Vertel het ons als u ons tegenkomt.

 

 

Historie

  • 1972
    Op een Amsterdamse rondvaartboot wordt het business plan voor "Melzer &Partners" geboren. Er werken mee: Manfred Heckl, Ludwig Schreiber, Leo Beranek, Alex v. Meier en "Bubi" Melzer.
  • 1973
    Midden in de oliecrisis: pompstation Saudi Arabië en Shellgebouw Rotterdam.
  • 1974
    Het begin van een lange relatie: het ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne verstrekt opdrachten aan consortium met Melzer en Partners.
  • 1975
    Ons naam is nu: "M + P akoestische adviseurs".
  • 1977
    Het wordt drukker op de weg. Tijd voor grenzen aan geluid. Een van de eerste gevelisolatie-wegverkeerslawaai onderzoeken in Nederland langs de Coentunnelweg.
  • 1979
    de Wet geluidhinder wordt aangenomen en treedt gefaseerd in werking. Wij werkten mee aan de totstandkoming. Na invoering begint onderzoeks- en advieswerk voor omgevingsgeluid begint sterk te groeien.
  • 1980
    Als één van de eersten doen we grote geluidberekeningen met de computer.
  • 1981
    M+P-ers schrijven mee aan de 'Handleiding meten en rekenen industrielawaai' (IL-HR-13-01)' en trekken door het land om voordrachten, lezingen en seminars hierover te geven.
  • 1982
    Een door crisis niet afgebouwd bedrijfspand in Aalsmeer wordt aangekocht.
  • 1983
    Na jaren werken in omgebouwde garageboxen krijgen we een eigen gebouw met ruime experimenteerfaciliteiten. Bij deze gelegenheid ziet het ludieke boekje 'A B C der akoestiek' het levenslicht.
  • 1984
    Stiller verkeer is niet alleen stillere auto's maar ook een stiller wegdek. M+P en Heijmans leggen het eerste geluidsreducerende wegdek aan in Zeeland (NB). Begin van een belangrijke ontwikkeling in Nederland.
  • 1987
    M+P onderzoekt voor de wet de invloed van huizen op de geluidvoortplanting: de methode Dhuis. Daarvoor moeten we meten met een sterke bron in een stille dichtbevolkte omgeving. De zondagochtendrust in oud Amsterdam wordt wreed verstoord.
  • 1990
    Op de startbaan van vliegveld Welschap wordt tweelaags ZOAB neergelegd om poreuze wegdekken te testen. De resultaten zijn zeer goed: de start van toepassing op het wegennet.
  • 1992
    Dat gaat naar Den Bosch toe! Regio Zuid-Oost Nederland groeit sterk in kennis en innovatie. Een goed klimaatom ruimte te geven aan het vakgebied weg- en railverkeer.
  • 1996
    Het deelbelang van Müller-BBM in M+P wordt omgezet naar een totale fusie, waardoor samenwerking intensiveert en M+P'ers ook een belang krijgen in Müller-BBM. Een bestendiging van onze goede onderlinge relatie.
  • 1996
    Na 24 jaar de firma tot wasdom te hebben gebracht geeft Alex von Meier het stokje door aan "jonge honden" Chris Nierop en Gijsjan van Blokland.
  • 1998
    M+P organiseert samen met TÜV een CPX round robin test met deelnemers uit Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Polen en zelfs Japan. De eerste M+P CPX trailer wordt ontwikkeld.
  • 1999
    M+P rondt met validatiemetingen het project Stiller Trein Verkeer project af. We hebben het hele kantoor nodig om de meetopstelling van 700 meter breed met 3 kilometer kabel te testen.
  • 2000
    M+P onderzoekt de geluidproblemen rond het grote aardgascompressorstation, identificeert de bron en ontwikkelt samen met Müller-BBM een demper.
  • 2001
    De eerste hogesnelheidslijn komt in Nederland. In sneltreinvaart ontwikkelen we een totaalconcept voor geluidbeheersing. ARRoW ziet het levenslicht.
  • 2002
    De overheid start het Innovatie Programma Geluid (IPG) om nieuwe geluidsmaatregelen voor weg en rail op de plank te krijgen. Als echte pioniers bepaalden we samen met de ministeries de aanpak.
  • 2003
    Al tijden zochten we een pand met voldoende kantoor en experimenteerruimte om het snel expanderende vakgebied weg de ruimte te geven. Helaas kom je dat soort panden zelden tegen. Daarom bouwden we zelf in Vught.
  • 2007
    M+P voert grensverleggend onderzoek uit naar effecten van schermen op luchtkwaliteit. Meer dan 40 state-of-the-art systemen worden ingezetbij het testterein Nulde.
  • 2008
    M+P, Müller-BBM en Chalmers brengen SPERoN/AOT op de markt: een model en software om stille wegdekken te ontwerpen. Het model wordt beproefd op een lappendeken van 40 wegdekken In Kloosterzande. De minister komt ook een kijkje nemen.
  • 2010
    RWS / DVS besteedt een groot project aan over alle smaken van geluidadvisering. DVS schuift bij M+P aan tafel. We bewezen het in de praktijk: M+P serveert alle gerechten.
  • 2012
    Ard, Jan en Theodoor nemen de leiding van M+P over van Gijsjan
  • 2012
    Het 40-jarig bestaan wordt met personeel en aanhang gevierd op Vlieland. Geen paniek, de tocht met de reddingsboot is gepland.
  • 2014
    Niet alleen advies leveren maar ook de maatregel erbij: de ASP is een geavanceerde trillingsdemper voor de procesindustrie die we zelf ontwikkelen, fabriceren en verkopen.
  • 2015
    Kennis verwerven en kennis delen vinden we belangrijk. We hadden een grote rol voor en achter de schermen bij de organisatie van Euronoise 2015 te Maastricht.
  • 2016
    De inzet voor ons werken aan een duurzame bedrijfsvoering wordt beloond met de hoogste trede van de CO2-Prestatieladder. Binnen 5 jaar willen we onze footprint met 25% reduceren en in onze markt nemen we initiatieven om CO2-reductie te stimuleren.